Home / Κοινωνία / Κάθε χρόνο όλο και πιο άνιση η μάχη με τις πυρκαγιές

Κάθε χρόνο όλο και πιο άνιση η μάχη με τις πυρκαγιές

Φ2: Η πρόσφατη πυρκαγιά στη Μάνη άφησε πίσω της χιλιάδες στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων

Ελλείψεις προσωπικού και ένας στόλος επίγειων και εναέριων μέσων που δεν είναι σε πλήρη ετοιμότητα καθορίζουν την αντιπυρική θωράκιση της χώρας

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΑΝΟΣ

Για τη νοτιότερη χώρα της εύφλεκτης μεσογειακής ζώνης, την Ελλάδα, όπου οι πυρκαγιές καταστρέφουν το 10% των δασικών εκτάσεων ολόκληρης της Ευρώπης, η επαρκής αντιπυρική θωράκιση κατά τους υψηλού κινδύνου θερινούς μήνες, δεν είναι αυτονόητη.
Επαρκής θωράκιση δεν υφίσταται, παρά το γεγονός ότι κάθε δύο λεπτά γίνεται στάχτη ένα στρέμμα ελληνικής δασικής έκτασης, καταστρέφοντας κατά μέσο όρο άνω των 500.000 στρεμμάτων ετησίως.
Αυτή την ανεπάρκεια βεβαιώνουν οι ίδιοι οι πυροσβέστες, που δίνουν καθημερινά και κάθε χρόνο άνισο αγώνα με τα πύρινα μέτωπα.

«Έχοντας επίγνωση του βαθμού επαγγελματικής συνείδησης, εμπειρίας και εκπαίδευσης των Ελλήνων πυροσβεστών, νιώθω ασφάλεια. Σκεπτόμενος, όμως ταυτόχρονα, ότι το εν λόγω δυναμικό είναι παραμελημένο, αυτό το αίσθημα απειλείται», θα πει στην «Κυριακάτικη Εφημερίδα» ο πύραρχος και ταμίας της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος (ΕΑΠΣ), Γιώργος Βιντζηλαίος.
Οι άνθρωποι της Πυροσβεστικής μιλούν για ελλείψεις προσωπικού κι έναν στόλο εναέριων και επίγειων μέσων που δεν είναι σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Το τεράστιο πρόβλημα

Αυτήν τη στιγμή, ο εξοπλισμός του Πυροσβεστικού Σώματος, με τον οποίο καλείται να αντιμετωπίσει το τεράστιο πρόβλημα, όπως είναι καταγεγραμμένος από το Αρχηγείο της Πυροσβεστικής, αποτελείται από 1.858 πυροσβεστικά οχήματα, 1.101 βοηθητικά και 230 ειδικά.
Σε ό,τι αφορά την επιχειρησιακά έτοιμη εναέρια δύναμη του Σώματος, αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με το Αρχηγείο, διαθέτουμε εννέα CL 215 στην Ελευσίνα και τέσσερα CL 415 στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τα αεροσκάφη, που είναι γνωστά ως Καναντέρ. Τα πρώτα είναι σχετικής παλαιότητας, αφού χρονολογούνται εδώ και 40 και πλέον χρόνια. Τα δεύτερα είναι τεχνολογικά πιο άρτια και ανθεκτικότερα. Τα πρώτα έχουν περιορισμένη αντοχή στη θερμοκρασία και πετούν το πολύ μέχρι 38 βαθμούς Κελσίου, τα πιο σύγχρονα δεν έχουν τέτοιον περιορισμό.

«Το 30% των οχημάτων δεν λειτουργούν, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί μέσα στο καλοκαίρι, καθώς βρισκόμαστε στο αρχικό στάδιο της αντιπυρικής περιόδου και τα αυτοκίνητα από την πολυχρησία θα παρουσιάσουν περαιτέρω προβλήματα», σημειώνει ο κ. Βιντζηλαίος.
Αν σκεφτεί κανείς ότι το καλοκαίρι είναι μπροστά και πρόσφατα αντιμετωπίστηκε η μεγάλη πυρκαγιά στη Μάνη, καθώς επίσης και μικρότερες σε άλλα σημεία, επικρατεί σχετικός προβληματισμός για την υπόλοιπη περίοδο.
Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα από αέρος. «Τα περισσότερα Καναντέρ που βρίσκονται στην Ελευσίνα είναι “γερασμένα” και δεν μπορούν να σηκωθούν σε συνθήκες καύσωνα και αυξημένους ανέμους, ενώ οι πιλότοι των ελικοπτέρων Chinook δεν θεωρούνται έμπειροι», αναφέρει ο πολύπειρος πύραρχος.

Αντίστοιχη εικόνα για την εναέρια αντιπυρική δύναμη παρουσιάζεται και στα πιο σύγχρονα και μεγαλύτερων δυνατοτήτων Καναντέρ (CL 415). Από το σύνολο των επτά αεροσκαφών που υπάρχουν, μόλις τα δύο είναι σε επαρκή επιχειρησιακή ετοιμότητα και αναμένεται μέσα στον μήνα να ριχτούν στη μάχη της εναέριας αντιπυρικής προστασίας, άλλα δύο.

Είναι φανερό ότι η παρατεταμένη οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει τις προεκτάσεις της και σ’ αυτό το τόσο ευαίσθητο κομμάτι, που είναι η αντιπυρική προστασία. Οι περιορισμένες συντηρήσεις, ως συνέπεια των περιορισμένων διαθέσιμων κονδυλίων, κρατούν σημαντική δύναμη των εναέριων μέσων πυρόσβεσης στο έδαφος.Στη διάθεση των δυνάμεων πυρόσβεσης ανήκουν και 17 Pezetel, μονοθέσια αεροπλάνα, που μπορούν να ρίξουν μόνο 1,5 τόνο νερού, έναντι των μεγαλύτερων, που έχουν τη δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού. Τα Pezetel χρησιμοποιούνται για περιορισμένης έκτασης φωτιά, αφού μπορούν να ανεφοδιάζονται μόνο από σταθερές εγκαταστάσεις.
Στον στόλο του εναέριου εξοπλισμού υπολογίζονται τρία ελικόπτερα Chinook και τρία ελικόπτερα Βαρέως Τύπου, τα οποία μέχρι το τέλος Ιουλίου αναμένεται να αυξηθούν σε 10. Αυτά έχουν τη δυνατότητα μεγαλύτερης άντλησης νερού και διαθέτουν ευελιξία. Υπάρχει και ένα Super Puma, το οποίο εκτελεί πτήσεις συντονισμού και επιτήρησης.
Τέλος, αναμένεται να προστεθούν στην εναέρια δύναμη άλλα επτά ελικόπτερα μεσαίου τύπου, με μη ενσωματωμένη δεξαμενή (το γνωστό καλάθι που κρέμεται).

Η δασική υπηρεσία και ο βαθμός συνεργασίας μεταξύ των φορέων

Ένα βασικό κομμάτι, που συνδέεται με την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φωτιάς στο δάσος, είναι η δουλειά που γίνεται μέσα σ’ αυτό. Συγκεκριμένα, η χάραξη δασικών ζωνών, η διατήρησή τους, ο καθαρισμός και άλλες εργασίες, που μειώνουν τις πιθανότητες επέκτασης πυρκαγιάς, αλλά και διευκολύνουν το έργο των πυροσβεστών.
Τα κονδύλια τα οποία εγκρίνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν επαρκούν για να γίνει πραγματική δουλειά από το Δασαρχείο στην υπόθεση της πρόληψης.

Τα τελευταία χρόνια, οι δασολόγοι συνεργάζονται με τους δήμους, οι οποίοι έχουν αρμοδιότητες και ως εκ τούτου ροή κρατικών κονδυλίων. Δεν έχουν, όμως, την εμπειρία να πραγματοποιούν προληπτικές εργασίες, στο απειλούμενο περιβάλλον.
«Οι ελλείψεις προσωπικού στις δασικές υπηρεσίες είναι δραματικές, αφού οι προσλήψεις έχουν παγώσει από το 2009», σημειώνει στην «Κυριακάτικη Εφημερίδα» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων, Νικόλαος Μπόκαρης.

«Τα κονδύλια που δίνονται για την προστασία των δασών είναι ελάχιστα και γι’ αυτό προσπαθούμε να συνεργαζόμαστε με τους δήμους, τουλάχιστον σε σημεία μεγάλης επικινδυνότητας. Προφανώς τα δάση δεν έχουν το επιθυμητό επίπεδο καθαρισμού και είναι αναγκαία η συλλογικότητα. Οι όποιοι καθαρισμοί γίνονται, δεν διατηρούνται πολύ, αφού το ορμητικό νερό του χειμώνα διαλύει τα πάντα», επισημαίνει ο κ. Μπόκαρης.
Ωστόσο, συνδικαλιστές πυροσβέστες δεν έχουν την ίδια άποψη ως προς τη συνεργασία μεταξύ φορέων. «Αυτήν τη δουλειά, που πρέπει να γίνεται μέσα στα δάση από τους δασολόγους, δεν τη βλέπουμε όταν επιχειρούμε. Δεν βλέπουμε τις δασικές ζώνες. Κάθε χρόνο κάνουμε έγγραφα, αλλά τίποτα…», υποστηρίζει ο πύραρχος κ. Γ. Βιντζηλαίος.

Οι ήρωες των Canadair

Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, αλλά και άρρηκτα συνδεδεμένο με τον φάκελο «Πυροπροστασία στην Ελλάδα», αποτελεί το στρατιωτικό αεροδρόμιο Ελευσίνας και η 112 Πτέρυγα Μάχης, που έχει ως αποστολή και την αεροπυρόσβεση.

Η «Κυριακάτικη Εφημερίδα» βρέθηκε για λίγες ώρες στο κέντρο των αεροπορικών επιχειρήσεων, καταγράφοντας πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες απογείωσης Καναντέρ και δράσης των πιλότων της Ελληνικής Αεροπορίας που τα χειρίζονται.
Το πλήρωμα μόλις είχε έρθει από την κατάσβεση στο Κρυονέρι, που απασχόλησε την Πέμπτη τις πυροσβεστικές δυνάμεις.

Συνομιλήσαμε αρκετή ώρα με τον αξιωματικό επιχειρήσεων, αντισμήναρχο Δημήτρη Χρυσικό, τον οποίο βρήκαμε να ξεκουράζεται με λίγη τηλεόραση και κουβέντα με την ομάδα του. Ο διοικητής, σμήναρχος Κυριάκος Παναγιωτόπουλος, ήταν συνεχώς επί ποδός, για τον αρτιότερο συντονισμό των επιχειρήσεων, και ελάχιστα τον είδαμε.

«Ποτέ δεν φεύγει πριν τις 3:00 τα ξημερώματα ο διοικητής», μας πληροφορούν οι υφιστάμενοί του, με φανερό θαυμασμό και αγάπη προς το πρόσωπό του.
Ο αντισμήναρχος Χρυσικός σβήνει φωτιές από το 2003 και η εμπειρία του είναι τεράστια. Έχει δύο παιδιά και τη γυναίκα του να τον περιμένουν κάθε βράδυ να γυρίσει από τις εναέριες πυρομαχίες. Όπως βέβαια και τους συναδέλφους του. «Η αποστολή από τη φύση της είναι επικίνδυνη», επισημαίνει.

Πριν από το 2003, υπηρετούσε κανονικά στην Πολεμική Αεροπορία (σήμερα αυτό το προσωπικό είναι υπό τον συντονισμό της Πυροσβεστικής). Έχει, όπως και τόσοι άλλοι πιλότοι, εμπλακεί και στις καθημερινές αερομαχίες με τους γείτονες…
«Η κάθε δουλειά έχει τη δική της επικινδυνότητα. Εδώ υπάρχει η επικινδυνότητα της θάλασσας. Κάθε λήψη νερού θέλει μεγάλη προσοχή, και η δυσκολία αυξομειώνεται ανάλογα με την ένταση και τη φορά του ανέμου, η οποία αλλάζει συνέχεια».

«Θυμάστε κάποιες από τις πιο δύσκολες στιγμές;», τον ρωτήσαμε. «Στην Πάρνηθα, κάποτε, ανάμεσα στους ορεινούς όγκους, όταν ένιωσα το αεροσκάφος να “βουλιάζει” στο κενό. Το είχα ξανανιώσει άλλη μια φορά, πάλι στην ίδια μορφολογία εδάφους. Μάλλον, πρόκειται για ένα καθοδικό ρεύμα που παρατηρείται εκεί. Θέλει ψυχραιμία. Να αδειάσεις νερό, ώστε το σκάφος να επανέλθει σε ασφαλή κατάσταση|, σημειώνει ο αντισμήναρχος.
Η εμπειρία από την τεράστια πυρκαγιά στην Ηλεία ήταν τρομακτική, όπως λέει ο πιλότος. «Πετούσαμε πάνω από την περιοχή του Καϊάφα. Ξαφνικά, μπαίνουμε σε ένα σύννεφο μαύρου, κατάμαυρου και πυκνού καπνού. Ήταν σαν να γινόταν έκλειψη ηλίου. Ή σαν δύση ηλίου. Ίσα και μετά βίας που βλέπαμε. Ήταν σαν να νύχτωσε ξαφνικά. Συντελειακή αίσθηση. Κάναμε 5 λεπτά να βγούμε από κει… Πραγματικό δέος…».

Όταν πολλοί από εμάς βλέπουμε ένα από αυτά τα κίτρινα αεροσκάφη να «βουτούν» και να παίρνουν νερό κάθε τόσο, οι δύο πιλότοι του δίνουν πραγματική μάχη. Ειδικά όταν έχει μπουνάτσα.
«Όταν η θάλασσα είναι ήρεμη και ανοιχτόχρωμη, θέλει πολλή προσοχή. Το αεροπλάνο θέλει λίγη φουσκοθαλασσιά για να έχει πατήματα. Η νηνεμία δεν βοηθάει. Μεγάλη δυσκολία έχουμε όταν η εστία της φωτιάς είναι κοντά στη θάλασσα. Εκεί τα αντανακλαστικά μας πρέπει να ’ναι ακόμα πιο ευαίσθητα. Είναι πολύ δύσκολο να αντλείς και να αδειάζεις αμέσως. Τρομερά κουραστικό. Επίσης, όταν υπάρχει κόσμος κοντά στην εστία, θέλει προσοχή. Όταν ο άλλος χάνει το σπίτι του, δεν απομακρύνεται εύκολα και ξαφνικά μπορεί να τον δεις από κάτω σου. Αυτό συνέβη πρόσφατα στους Αγίους Θεοδώρους. Είναι τρομερό το θέαμα να βλέπεις από κάτω ανθρώπους να κινούνται αλλόφρονες και πανικοβλημένοι. Σίγουρα από το Καναντέρ, τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται από κάτω…».

Ξαφνικά, κάποιος διακόπτει τη συνομιλία μας, λέγοντας ότι πρέπει να σηκωθεί αεροπλάνο για την Ιστιαία Εύβοιας.
Πριν απ’ αυτό, είχαμε προλάβει να μπούμε στο Καναντέρ, το οποίο σε λίγη ώρα, θα επιχειρούσε πάλι… Ξεναγηθήκαμε στα επίμαχα σημεία των δεξαμενών, στο πιλοτήριο, στους σωλήνες που μπαίνει το νερό και στα μεγάλα στόμια, από τα οποία εξέρχεται με ορμή.

«Κάνουμε τα πάντα, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, για να είναι τα πληρώματα ασφαλή και το έργο τους αποτελεσματικό», θα μας πει η μηχανικός της αεροπορίας, Αφροδίτη Ρούσιου. «Εμείς δεν εξετάζουμε παλαιότητες και άλλα εγγενή προβλήματα, αυτά είναι θέματα άλλων. Εμείς φροντίζουμε να παραδίδουμε ασφαλή αεροσκάφη».
Σίγουρα η απολαυστική εικόνα μιας καταγάλανης και ήρεμης θάλασσας να προσεγγίζεται κάθε τόσο από ένα αεροσκάφος, κρύβει καλά πολύ μόχθο, κόπο και κίνδυνο…

Τσίπρας: Παράδειγμα για την κοινωνία  ο αγώνας των δυνάμεων πυρόσβεσης

Ο Αλέξης Τσίπρας στην πρόσφατη επίσκεψή του στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα, με αξιωματικούς της Π.Α.

Τονωτικά ως προς το ηθικό πυροσβεστών και αεροπόρων λειτούργησε η επίσκεψη του πρωθυπουργού, προ ημερών, στην αεροπορική βάση πυρόσβεσης της Ελευσίνας, κάτι που άφησε να εννοηθεί μιλώντας στην «Κυριακάτικη Εφημερίδα» ο ταμίας της Ένωσης Αξιωματικών της Πυροσβεστικής, κ. Βιντζηλαίος.

Όπως μας είπε, το προσωπικό αναμένει, έπειτα από αυτήν την επίσκεψη, μεγαλύτερη μέριμνα για τις ανάγκες και τις ελλείψεις που αντιμετωπίζει καθημερινά.
Ο πρωθυπουργός απηύθυνε ένα «μεγάλο ευχαριστώ» στους άντρες και τις γυναίκες της Πολεμικής Αεροπορίας, που δίνουν την άνιση μάχη με το φυσικό στοιχείο, και τόνισε πως πρόκειται για μια μάχη που δίνεται με ηρωισμό και ανιδιοτέλεια.

Δεν δίστασε να αναγνωρίσει ότι υπάρχουν ελλείψεις και διαπιστώνονται, καθώς αποτελούν το αποτέλεσμα της λιτότητας των τελευταίων ετών, που έχουν οδηγήσει σε μείωση των δαπανών, για τη βελτίωση και αναβάθμιση της αεροπυρόσβεσης.

Ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε επίσης και στα ουσιαστικά βήματα για τη βελτίωση των πτητικών μέσων, τα οποία πρέπει να είναι συνεχώς διαθέσιμα.
Τέλος, ο πρωθυπουργός αναγνώρισε πως ο ηρωισμός των 9.000 αντρών και γυναικών των δυνάμεων πυρόσβεσης αποτελεί παράδειγμα για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.

 

Check Also

«Παράδεισος» της παρανομίας τα κατεχόμενα

Τα λιμάνια χρησιμοποιούνται ως κόμβοι μεταφοράς ναρκωτικών, λαθραίων τσιγάρων και όχι μόνο Γράφει η ΜΑΡΙΑ …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *