Home / Οικονομία / Η οδύσσεια ενός επιχειρηματία

Η οδύσσεια ενός επιχειρηματία

Το «τέρας της γραφειοκρατίας» είναι ακόμα εδώ

Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΨΩΜΙΑΔΗΣ

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, οι πληρωμές μέσω e-banking, οι συμψηφισμοί και οι καταβολές των οφειλών έχουν γίνει καθημερινότητα. Το «τέρας της γραφειοκρατίας», όμως, παραμένει ολοζώντανο και ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες επιχειρηματίες και υπαλλήλους εταιριών που έχουν την ατυχία να διατηρούν ανοικτούς λογαριασμούς με το Δημόσιο.

Από την εφορία έως το ασφαλιστικό ταμείο, από δημόσιους φορείς μέχρι τις τράπεζες, καθημερινά χάνονται χιλιάδες εργατοώρες, στην προσπάθεια μιας επιχείρησης να ρυθμίσει τις υποθέσεις της (ακόμη κι όταν της οφείλουν και δεν οφείλει!) και να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της.

Ο «εφιάλτης» για έναν επιχειρηματία είναι να του ζητήσουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Από εκεί, ξεκινά μία οδύσσεια, η οποία στην πορεία της αποκτά τραγελαφικά χαρακτηριστικά.

Η «Κυριακάτικη Εφημερίδα» ακολούθησε τον κ. Γιώργο στην αγωνιώδη προσπάθειά του να νικήσει το «τέρας της γραφειοκρατίας» και να… κατατροπώσει την παράλογη λογική των σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων, που υποτίθεται ότι λειτουργούν για να τον εξυπηρετήσουν, αλλά στην πραγματικότητα του κάνουν τη ζωή ακόμη πιο δύσκολη, ενώ τον αποσπούν από την καθημερινή του δραστηριότητα τις πιο παραγωγικές ώρες της ημέρας!

Πώς χάνεται μια εργάσιμη μέρα για συναλλαγές που μπορούν να γίνουν σε μερικά δευτερόλεπτα

Το… δρομολόγιο

Στάση πρώτη: Ο κ. Γιώργος βρίσκεται στο γραφείο του και δέχεται τηλεφώνημα από δημόσιο οργανισμό, από τον οποίο περίμενε να πληρωθεί εδώ και μήνες. Με μια ανάσα ανακούφισης (πού να ’ξερε) αρχίζει να προγραμματίζει στο μυαλό του τον τρόπο που θα διαχειριστεί ένα έσοδο, το οποίο περίμενε για να αποκτήσει ρευστότητα, αλλά και να καλύψει κάποιες υποχρεώσεις.

Ο ευγενέστατος υπάλληλος του οργανισμού του ζήτησε να αποστείλει φορολογική ενημερότητα, μαζί με αντίστοιχη ασφαλιστική, καθώς το ποσό ξεπερνούσε τα 1.500 ευρώ.

Αμέσως ο κ. Γιώργος απευθύνεται στο λογιστήριο της εταιρίας και ζητά από τον λογιστή να του εκτυπώσει τα δύο χαρτιά. Λίγα λεπτά αργότερα, ο λογιστής τον ενημερώνει ότι δεν μπορεί να εκτυπώσει τις δύο ενημερότητες και θα πρέπει να επισκεφθεί ο ίδιος (ως εκπρόσωπος της εταιρίας) την εφορία και το ΙΚΑ.

Στάση δεύτερη: Ο κ. Γιώργος από το πρωί βρίσκεται στη ΔΟΥ όπου ανήκει η εταιρία του. Σε μία επίσης ευγενέστατη και εξυπηρετική υπάλληλο ζητά να μάθει γιατί δεν μπορεί να εκτυπώσει μέσω Taxis την ενημερότητα. Μαθαίνει ότι υπάρχει ένα σοβαρό ποσό (5.000 ευρώ!) από παρακράτηση, το οποίο θα πρέπει να συμψηφιστεί με τη ρύθμιση οφειλών που έχει κάνει για την επιχείρηση. «Μα, καλά αυτό δεν γίνεται αυτόματα;», τολμά να ρωτήσει ο κ. Γιώργος και η απάντηση είναι αρνητική.

Πρέπει να περάσει, λοιπόν, από το Τμήμα Εσόδων, για να κάνει τον συμψηφισμό. Εκεί, ο υπάλληλος ανακαλύπτει(!) ότι στην προηγούμενη δόση της ρύθμισης, στο ποσό που κατατέθηκε υπάρχει διαφορά οκτώ (8) λεπτών του ευρώ! Για το λόγο αυτό, λοιπόν, δεν προχωρούσε ο συμψηφισμός. Για τα οκτώ αυτά λεπτά, ο κ. Γιώργος έπρεπε να χάσει δύο (2) ολόκληρες ώρες (μαζί με την αναμονή στις δύο ουρές), να πάει στο ταμείο να καταβάλει τα… οκτώ λεπτά, να κάνει τη διαδρομή «Τμήμα Εσόδων – Ταμείο» τέσσερις (4) φορές (όσοι και οι συμψηφισμοί με τις επόμενες δόσεις) και στο τέλος να αποχωρήσει μεσημέρι για την επόμενη «μάχη» με το «τέρας».

Στάση τρίτη στον ΕΦΚΑ για ενημερότητα

Στο ΙΚΑ (νυν ΕΦΚΑ, τρομάρα μας), απευθύνεται στο Τμήμα Έκδοσης Ενημερότητας (ευτυχώς εδώ δεν είχε ουρά) και ζητάει από τον (επίσης εξυπηρετικό) υπάλληλο να τον ενημερώσει για τη διαδικασία. Εκεί ανακαλύπτουν μαζί ότι υπάρχει μία μικρή διαφορά από τις εισφορές που κατέβαλε το προηγούμενο έτος και από το ποσό που έπρεπε να είχε καταβάλει. Ποια είναι η διαφορά; Γύρω στα 100 ευρώ, που μαζί με τις προσαυξήσεις έφταναν τα 115 ευρώ.

Ο επιχειρηματίας μας δεν ρώτησε αυτήν τη φορά εάν γίνεται συμψηφισμός ή γιατί δεν του έχει αποσταλεί ειδοποίηση. Απλώς ρώτησε εάν μπορεί να το πληρώσει ηλεκτρονικά. Και η απάντηση του υπαλλήλου: «Εξαρτάται πόσο γρήγορα θέλετε την ασφαλιστική ενημερότητα. Εάν πληρώσετε μέσω e-banking, θα κάνει τρεις μέρες μέχρι να εμφανιστεί, ενώ εάν πληρώσετε τώρα, στο ταμείο, θα βγάλουμε την ενημερότητα αμέσως».

Ευτυχώς, ο κ. Γιώργος είχε χρήματα μαζί του και «καθάρισε» σχετικά εύκολα. Βέβαια, χρειάστηκε να περιμένει λίγο παραπάνω, καθώς με την επιστροφή του από το ταμείο, περίμεναν ήδη δύο υπάλληλοι άλλων επιχειρήσεων στο ένα και μοναδικό γκισέ που εξυπηρετούσε όσους ήθελαν να πάρουν ενημερότητα…

Η οδύσσεια του κ. Γιώργου σε αυτήν τη φάση τελείωσε εδώ, έχοντας, όμως, χάσει μία ολόκληρη εργάσιμη ημέρα. Ευτυχώς δεν χρειάστηκε να χάσει άλλη για την ίδια υπόθεση, αλλά κανείς δεν του εγγυάται ότι στο μέλλον δεν θα βρεθεί στην ίδια κατάσταση.

Βλέπετε, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές υπάρχουν, αλλά εφορίες, ταμεία και τράπεζες έχουν πάντα τη δυνατότητα να κάνουν τη ζωή του κ. Γιώργου πιο… δύσκολη!

Check Also

Δάνεια της δεκάρας…

Ασφυκτική πίεση δέχονται οι τράπεζες να ξεφορτωθούν, με πωλήσεις σε εξειδικευμένα fund, τα πιο «τοξικά» …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *