Home / Οικονομία / Ο δράκος «φυσάει» χρήμα…
Ο Αλέξης Τσίπρας με τον Κινέζο ομόλογό του Λι Κετσιάνγκ στο πρόσφατο Belt and Road Forum που έλαβε χώρα στο Πεκίνο και που όπως φαίνεται είναι η απαρχή νέων επενδυτικών συνεργασιών με την Κίνα

Ο δράκος «φυσάει» χρήμα…

Έρχονται πολύ σημαντικές επενδύσεις από την Κίνα

Γράφει ο ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΛΙΒΙΤΣΑΝΟΣ

Ήρθε η ώρα να αποδώσει καρπούς η σχέση με τον «κινέζικο δράκο», εκτιμούν κυβερνητικές πηγές, καθώς όπως φαίνεται κυοφορούνται σημαντικές επενδυτικές κινήσεις με άμεσα αποτελέσματα στην καταπολέμηση της ανεργίας.

Η πρόβλεψή Τσίπρα με την επιστροφή του από το Πεκίνο και το κολοσσιαίο σχέδιο για τον «νέο δρόμο του μεταξιού»

Σε ανύποπτο χρόνο κι έχοντας πρόσφατα επιστρέψει από επίσημη επίσκεψη στο Πεκίνο και ενώ κορυφώνονταν οι επαφές εν όψει του Eurogroup της 15ης Ιουνίου, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε διαβλέψει «τσουνάμι επενδύσεων».

Όπως αποδεικνύεται απ’ όσα συνέβησαν στη συνέχεια, αναφερόταν στην προνομιακή σχέση που διαμορφώνει η Ελλάδα με την Κίνα. Κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι αυτή η σχέση, που «χτίστηκε» μεθοδικά, ήρθε ή ώρα να αποδώσει καρπούς.

Ιδίως από τη στιγμή που η απόφαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης δημιουργεί συνθήκες σταθερότητας κι από την πλευρά του «κινέζικου δράκου» έχει προβλεφθεί ένα υπερ-κονδύλι δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων, για στήριξη επενδύσεων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Ταμείο 40 δισ. δολαρίων
Πρόκειται φυσικά για το σχέδιο-κολοσσός, που ονομάζεται «Νέος Δρόμος του Μεταξιού» και υποστηρίζεται από την κινεζική ηγεσία, με ένα ταμείο 40 δισ. δολαρίων. Ένα επενδυτικό υπόβαθρο, δηλαδή, που προσελκύει την προσοχή ακόμη και των μεγαλύτερων οικονομικών δυνάμεων στην Ευρώπη, όπως η Γερμανία.

Στο σχέδιο αυτό έχει αναφερθεί και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, σημειώνοντας πως αφορά «τη θαλάσσια διασύνδεση της Κίνας με τον δυτικό κόσμο» και επισημαίνοντας πως «η Ελλάδα είναι πρώτος ευρωπαϊκός σταθμός. Αλλά και σε ό,τι αφορά τη σιδηροδρομική και την οδική διασύνδεση, πάλι η Ελλάδα είναι ο πρώτος σημαντικός δρόμος στην Ευρώπη. Συνεπώς, η στρατηγική της Κίνας να αναπτύξει την οικονομική συνεργασία και τη διασύνδεσή της, εμπορική και οικονομική, με τον δυτικό κόσμο και με την Ευρώπη, περνάει μέσα από την Ελλάδα».

Κομβικά σημεία του νέου δρόμου δεν είναι φυσικά άλλα, από το λιμάνι του Πειραιά και τη σιδηροδρομική γραμμή που βρίσκεται «στα σκαριά», μεταξύ Βελιγραδίου και Βουδαπέστης, ένα δρομολόγιο στην «καρδιά της Ευρώπης».

Αρχή στο λιμάνι
Είναι κοινό μυστικό ότι η όλη υπόθεση περνά από τις επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Καταρχάς, από τη συμβατική υποχρέωση της πολυεθνικής για την εγκατάσταση δύο δεξαμενών ναυπηγικής επισκευής 300 και 500 τόνων αντίστοιχα, που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής δηλώνει με κάθε ευκαιρία πως στο θέμα υπάρχει συνεχής κυβερνητική εποπτεία. Όμως, όπως σημειώνουν με έμφαση κυβερνητικές πήγες, η υπόθεση αυτή συνδέεται ευθέως και με το σχέδιο της «επαναφοράς στη ζωή» της ναυπηγικής βιομηχανίας.

Για το θέμα έχουν ήδη ξεκινήσει συντονισμένες κινήσεις, ώστε κεντρικός άξονας να είναι τα ναυπηγεία Ελευσίνας-Σκαραμαγκά και Νεωρίου. Με το θέμα ασχολούνται εντατικά δύο ακόμη υπουργοί, μαζί με τον Παναγιώτη Κουρουμπλή, ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Δημήτρης Βίτσας και ο υφυπουργός Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας. Ο τελευταίος έχει αναλάβει το δύσκολο έργο της εξεύρεσης λύσης με τις διεκδικήσεις του επιχειρηματία Ισκαντάρ Σαφά, για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Πρόκειται για μια προβληματική κληρονομιά της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου με τον Λίβυο πρώην ιδιοκτήτη να απαιτεί δικαστικά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και το ελληνικό Δημόσιο να απαιτεί την ανάκτηση αντίστοιχων κεφαλαίων.

Πάντως, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε κοινοβουλευτική πηγή, το θέμα των ναυπηγείων αποτελεί ένα σχέδιο μεγάλης σημασίας, καθώς θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της ανεργίας, ιδίως στα πιο ασθενή στρώματα. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «μπορεί να προσφέρει μισθούς 1.600 ευρώ σε ανθρώπους που δεν έχουν ειδίκευση».
Με βάση αυτές τις επενδύσεις μπορούν να αναδειχθούν νέες, κυρίως σε θέματα logistics, νέων τεχνολογιών και μετακομιδής εμπορευμάτων.

Προβληματίζεται έντονα το Βερολίνο
Ενδεικτικό της σημασίας που έχουν αυτά τα θέματα είναι ο προβληματισμός που εκφράζει το Βερολίνο, το οποίο δείχνει να κατανοεί ότι τέτοιου είδους οικονομικές κινήσεις ενισχύουν την αυτοτέλεια των περιφερειακών χωρών, όπως η Ελλάδα, και δεν συνάδουν με το σχέδιο για «Γερμανοκεντρική Ευρώπη».

Όπως επισημαίνουν κοινοβουλευτικές πηγές, οι οικονομικές σχέσεις που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ Ελλάδας και Κίνας «έχουν αντανάκλαση σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο», όπου η Ελλάδα δεν υιοθετεί άκριτα κάθε ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, όπως π.χ. την κοινή δήλωση της Ε.Ε. για κριτική στην Κίνα, σε σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα, για την οποία στις αρχές Ιουνίου άσκησε το δικαίωμα του βέτο.

Χαρακτηριστικός ήταν ο σχολιασμός που επακολούθησε από τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ, ο οποίος… ουδεμία σχέση είχε με τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Όπως μεταδόθηκε από τα διεθνή πρακτορεία, δήλωσε για τις διμερής σχέσεις ευρωπαϊκών κρατών με την Κίνα: «Είμαι προβληματισμένη. Οι αμοιβαίες εξαρτήσεις αυξάνονται και η ισορροπία συνεχώς μετατοπίζεται. Η Ευρώπη πρέπει να εργαστεί σκληρά, ώστε να προστατεύσει την επιρροή της και πάνω από όλα πρέπει να μιλάει με την Κίνα με μία φωνή».

Προφανώς στα… γερμανικά, θα προσθέταμε…

 

Check Also

Δάνεια της δεκάρας…

Ασφυκτική πίεση δέχονται οι τράπεζες να ξεφορτωθούν, με πωλήσεις σε εξειδικευμένα fund, τα πιο «τοξικά» …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *